Salvati Delta

Institutii publice

foto comunitatedurabila.ro

Experienta scotiana


Dupa o experienta de 10 de ani in derularea fondurilor structurale, scotienii isi permit sa se ocupe si de nuante. Nu se blocheaza in formulari rigide si nici nu isi iau angajamente eroice. Au reusit, cu strictete, sa integreze componenta dezvoltarii durabile inclusiv in politicile si strategiile nationale. Dar, mai presus de orice, au reusit sa educe aplicantii pe fonduri structurale si sa schimbe felul de a face lucruri. Awrite!

Studiul de caz a fost prezentat in cadrul conferintei „Dezvoltare durabila si resurse umane", organizata la Brasov (15 octombrie a.c), de catre domnul Evan Williams (foto), Presedinte al Forumului pentru Dezvoltare Durabila din Scotia.

 

Ambitii moderate, dar durabile

 

Din start, Evan Williams a tinut sa precizeze ca este adeptul obiectivelor moderate. In viziunea lui, nu exista proiecte si programe care sa raspunda complet temei dezvoltare durabila. „Dar", mai spune Williams, „aplicantii sau coordonatorii de programe pot fi indrumati sa gandeasca proiecte care sunt mai putin nesustenabile". Fiecare proiect depus este trecut printr-o grila de indicatori de evaluare care pot da masura durabilitatii. Insa, acest proces de evaluare nu a fost gandit unidirectional, ca un filtru impus de autoritatea de management. Dimpotriva, procesul initial de evaluare trebuie facut de aplicant, astfel incat, in momentul depunerii proiectului, sa raspunda cat mai concret la intrebarile legate de sustenabilitatea proiectului sau. „Nu exista indicatori generici si aplicabili pentru toate proiectele. Fiecare indicator de evaluare este adaptat obiectivului proiectului", spune Williams.

 

Evan Williams: „Nu mai puteam accepta doar niste proiecte care sa tina niste oameni ocupati pentru o anumita perioada"

 

La inceputul anilor 2000, Agentia pentru Protectie a Mediului din Scotia (SEPA) a observat ca existau prea multe proiecte nesustenabile. „Ne-am dat seama ca proiectele demonstrative, singulare, nu erau eficiente", spune Williams, care a lucrat mai bine de sapte ani in SEPA. Totusi, lista de evaluare, care contine un set de 12 indicatori, a fost construita in baza unor principii elementare in dezvoltarea durabila. „In stabilirea criteriilor am plecat de la principii foarte simple, usor de inteles si identificat de catre oricine", completeaza Williams. Mai mult, responsabilii de politici si strategii, atat de la nivel central, cat si local, au creat numeroare instrumente suport pentru potentialii beneficiari, dar si pentru implementatori.

 

Conform grilei de evaluare, principala componenta de care trebuie sa tina cont aplicantii este evaluarea temeinica a impactului, pe mai multe paliere. Aplicantii sunt incurajati sa analizeze si sa argumenteze impactul pe care proiectul l-ar putea avea asupra mediului, infrastructurii sau vietii sociale. Asa se explica, de exemplu, prezenta unui indicator care masoara „plus-valoarea adusa comunitatii", nu numai in termeni de crestere economica, ci, mai ales in capacitatea unui proiect de a produce schimbare durabila. Problematica respectarii normelor de mediu este si ea cuprinsa in setul de indicatori, cu precadere in obligativitatea aplicantilor de a prezenta ponderea si eficienta resurselor utilizate, precum si potentialele efecte pe termen mediu si lung medii si lungi asupra mediului inconjurator. Asta pentru ca, spune Williams, „chiar si un proiect care vizeaza reintegrarea pe piata muncii are efecte asupra mediului".

 

Rezistenta la schimbare

 

Evan Williams isi aminteste ca, la inceput, nu toti beneficiarii au raspuns pozitiv la intentiile autoritatilor nationale de a introduce obligativitatea abordarii temei orizontale dezvoltare durabila in proiectele finantate din FSE sau FEDR. Confruntate cu aceasta situatie, autoritatile responsabile au recurs chiar si la intimidare. „Cand le spuneam aplicantilor ca nu vor primi nicio finantare din FSE (n.n. daca nu includeau componenta dezvoltare durabila), isi schimbau brusc atitudinea fata de dezvoltarea durabila", povesteste amuzat Williams.

 

Cu toate acestea, masurile de conditionare au fost sincronizate cu masuri proactive de popularizare a temei dezvoltare durabila. Iar aici, guvernele britanic si scotian au avut un cuvant greu de spus. Astfel, principiile dezvoltarii durabile se regasesc astazi in toate politicile si strategiile nationale. Asa se explica de ce, la ora actuala, Marea Britanie si Scotia elaboreaza si implementeaza exclusiv strategii de crestere economica durabila.

 

Evan Williams: „FSE nu ar trebui sa finanteze proiecte care nu sunt sustenabile si nimeni nu ar trebui sa propuna proiecte despre care se stie ca nu sunt sustenabile!"

 

La finalul intalnirii, Evan Williams s-a declarat surprins ca 9% (122) din numarul total de aplicanti din cadrul POSDRU din Romania nu au abordat tema dezvoltarii durabile in proiectele depuse. „In loc sa fiu optimist ca 91% dintre aplicanti au optat pentru tema orizontala dezvoltare durabila, sunt ingrijorat ca aproape 10% dintre ei le considera nesustenabile. Este o situatie pe care nu ar trebui sa o incurajam", a subliniat el.

 

Critica formulata de Evan Williams fata de situatia din Romania pare sustinuta de experienta statului scotian in gestionarea oportunitatilor generate de fondurile structurale comunitare. Experienta unui stat puternic, constient de provocarile actuale si care si-a asumat riscuri. In locul unei cresteri economice rapide, scotienii au mizat pe dezvoltare durabila. Chiar daca, pana acum, obiectivul dezvoltare durabila nu a fost atins in totalitate, avem exemple clare ca in Scotia se deruleaza programe si proiecte mai putin nesustenabile.

 




login

Concursul comunitatii durabile



Cel mai durabil proiect

Toate episoadele


Revista comunitatii durabile

Revista comunitate durabila

Arhiva revista

Prezenti pe Social Media

Comunitate durabila pe Facebook Comunitate durabila pe Twitter

Puntualmente actos online influenciado . Specially acheter priligy medication interaction list. Family care pharmacy comprare viagra online pharmacy practice.